🌿 Islamitische milieu-ethiek: duurzaam leven als KhalÄ«fah

|Bart Desmaretz

In een tijd van ecologische crisis wint de term Islamic environmentalism steeds meer aan betekenis. Dit gedachtegoed benadrukt dat moslims de rol van Khalīfah — rentmeester of vicegerent — hebben gekregen om de aarde te beschermen en in balans te houden. 

1. Khalīfah: het heilige mandaat van rentmeesterschap

Volgens de Qur’an heeft Allah (SWT) de mensheid aangesteld als Khalīfah op aarde (2:30, 6:165). Hiermee wordt niet simpelweg bedoeld dat we over de aarde heersen, maar dat we haar zorgvuldig beheren. De Profeet Muhammad (vzmh) zei:

“De wereld is groen en mooi, en Allah (SWT) zal jullie als zijn rentmeesters aanstellen om te zien hoe jullie handelen
” (Sahih Muslim 2742, Boek 49, Hadith 12)

Dit mandaat plaatst ecologische verantwoordelijkheid hoog in islamitische ethiek.

2. Centraal binnen eco‑Islam: Tawងīd en MÄ«zān

Twee belangrijke principes:

  • Tawងīd (Geloof in de Eenheid van Allah (SWT)): wijst op de inherente verbondenheid tussen mens en schepping.
  • MÄ«zān (kosmisch evenwicht): Allah (SWT) schiep de wereld in een harmonisch evenwicht, en mensen mogen dit niet verstoren.

3. Qur’an en Hadith: oproep tot wijs gebruik en behoud

  • De Qur’an waarschuwt tegen verspilling: “Eet en drink, maar verkwist niet” .
  • Sprekende hadiths:
    • “Als een moslim een boom plant
 wordt dit gerekend als sadaqah” (Bukhari).
    • “Gebruik niet te veel water, zelfs niet bij wudu aan een stromende bron” (Ibn Majah).

Hiermee kijkt de islam niet alleen naar geloofsovertuiging, maar ook naar praktisch gedrag en verantwoordelijkheid.

4. Collegiale pleitbezorgers: Islamic Declaration & grootschalige beweging

In 2015 onderschreven meer dan 60 islamitische leiders de Islamic Declaration on Global Climate Change, waarin werd opgeroepen tot actie tegen ontbossing, uitstoot en biodiversiteitsverlies.

Denker Seyyed Hossein Nasr, pionier van de stroming, benadrukt een heilig besef van de natuur dat dieper gaat dan moderne ecologie.

5. Lokale voorbeelden: Hima‑zones en Misali‑eiland

Het eeuwenoude concept ងimā (beschermde zones voor bossen en water) werd toegepast in de tijd van de Profeet (vzmh) om ecologisch beheer te reguleren.

In Zanzibar inspireerden imams vissersgemeenschappen om hun mariene habitat te beschermen, met verwijzing naar de Qur’an: “Allah houdt niet van verspillers”.

6. Praktische gids: hoe je als Khalīfah duurzaam leeft

A. Verminder verspilling

Water- en energiezuinig leven, zelfs bij kleine rituelen, zoals wudu.

B. Plant en bescherm flora

Bestaande boom- en tuingelegenheden uitbreiden—een daad van sadaqah.

C. Creëer heilige zones of tuinen

Denk aan moestuinen of moskeegroene zones—moderne interpretaties van áž„imā.

D. Betrek jouw gemeenschap

Stimuleer eco-activiteiten via moskeeën en onderwijs over milieubewustzijn in sermons en lessen.

E. Sluit je aan bij faith-based initiatieven

Doe mee met organisaties als IFEES of steun klimaatacties die samengaan met islamitische waarden.

✹ Conclusie: duurzaam leven als gemeenschappelijke opdracht

Islamitische milieu-ethiek is niet louter moralistisch, maar een praktisch plan voor dagelijks leven. Wij zijn door Allah (SWT) belast als rentmeesters, beheersers van onze woorden en daden, en geĂŻnspireerd door de natuur. Door ecologische bewustwording en actie te combineren met theologische wortels — zoals Tawងīd, MÄ«zān en KhalÄ«fah — maken moslims een krachtige bijdrage aan een duurzame toekomst.